FAST-fix
Verplichte zwarte dozen voor auto's in Europleesche unie
Afbeelding: www.855mikewins.com

Verplichte zwarte dozen voor auto's in Europese unie

Vanaf 8 juli 2024 moeten alle nieuw geregistreerde auto's in de Europese Unie standaard zijn uitgerust dit vooraf geïnstalleerde veiligheidssysteem.

Europa zet deze maand een nieuwe grote stap richting verkeersveiligheid met de introductie van een revolutionair stukje kit voor nieuwe auto's: de black box. 
Vanaf maandag 8 juli moeten alle nieuw geregistreerde auto's in Europa een black box hebben, vergelijkbaar met die in vliegtuigen.

Dit baanbrekende initiatief, onder leiding van het Directoraat-generaal Vervoer (MOVE), is gericht op het verbeteren van de veiligheid van bestuurders en volgt de richtlijnen van de Europese Unie voor verbeterde verkeersveiligheid.

De black box, ook bekend als een Event Data Recorder (EDR), is een innovatief apparaat ter grootte van een mobiele telefoon. Het wordt discreet onder de bestuurdersstoel geïnstalleerd en is een standaardfunctie in nieuwe voertuigen. Hoewel het concept van black boxes in auto's niet nieuw is, markeert de verplichte implementatie ervan in Europa een belangrijke stap voorwaarts, met het potentieel om de verkeersveiligheid in het hele land te revolutioneren.

Automobilisten kunnen niet zomaar een black box kopen om in hun auto te installeren; in plaats daarvan worden ze standaard in de fabriek gemonteerd. En hoewel verwacht wordt dat de vereiste de aankoopprijs van voertuigen licht zal opdrijven – tussen de 300 en 800 euro is de schatting – wegen de voordelen ruimschoots op tegen de kosten.

Dit Advanced Driver Assistence-systeem (Ada-systeem) is ontworpen om een schat aan gegevens te verzamelen en vast te leggen, wat waardevolle inzichten oplevert in het geval van een verkeersongeval. Van technische details zoals rempatronen en voertuigsnelheid tot algemene informatie zoals weersomstandigheden en tijdstip van de dag, de black box biedt een uitgebreid overzicht van de momenten voorafgaand aan en tijdens een botsing.

De waarde van deze data kan niet genoeg worden benadrukt. Volgens schattingen van de Europese Unie heeft het wijdverbreide gebruik van zwarte dozen in voertuigen het potentieel om maar liefst 25.000 doden en 140.000 ernstig gewonden op de wegen van het continent te voorkomen.

Daarmee is de black box een van de belangrijkste veiligheidsvoorzieningen in moderne voertuigen. Deze biedt een beschermingsniveau dat verder gaat dan traditionele veiligheidsmaatregelen.

De dataverzamelingscapaciteiten van de black box zijn ronduit indrukwekkend: tijdens een ongeluk worden ongeveer vijftien afzonderlijke datapunten vastgelegd.

Het systeem registreert belangrijke informatie, zoals het remmoment, de snelheid van het voertuig en de impactkracht. Deze informatie kan een belangrijke rol spelen bij de reconstructie van een ongeval en het verbeteren van de veiligheidsnormen.

Bron: Spanishnewstoday.com

Heffingen op elektrische auto’s uit China
Afbeelding: www.wsj.com

Heffingen op elektrische auto’s uit China

Vanaf 5 juli 2024 worden aan de Europese buitengrenzen voorlopige heffingen van kracht op de import van elektrische auto’s uit China. Dat heeft de Europese Commissie donderdag bevestigd. De heffingen moeten de Europese producenten beschermen tegen oneerlijke concurrentie van Chinese bedrijven die dankzij omvangrijke overheidssteun goedkoper kunnen leveren.

De Commissie had op 12 juni al aangekondigd dat ze vanaf juli compenserende heffingen zou opleggen op de invoer van volledig elektrische voertuigen uit China. De voorbije weken zijn er met Peking gesprekken over het handelsgeschil opgestart, maar die hebben vooralsnog niet tot een oplossing geleid. Daarom worden de voorlopige heffingen vrijdag van kracht, zo kondigde de Commissie donderdag aan.

De heffingen variëren van autobouwer tot autobouwer in functie van de staatssteun. Sommige tarieven zijn wel nog lichtjes aangepast na contacten met de bedrijven.
Ze bedragen uiteindelijk:

  • 17,4 procent voor BYD
  • 19,9 procent voor Geely
  • 37,6 procent voor SAIC.

Andere producenten die meewerkten aan het onderzoek wordt 20,8 procent aangerekend. Het tarief loopt op tot 37,6 procent voor bedrijven die niet meewerkten.
Momenteel gelden douanetaksen van 10 procent.

Bankgaranties aan de douane

De importeurs moeten deze voorlopige heffingen niet echt betalen. Wel moeten ze gedurende vier maanden bankgaranties voorleggen aan de douane. Vinden de Commissie en de Chinese regering geen oplossing, dan kan de Commissie de lidstaten voorstellen om begin november definitieve heffingen in te voeren voor een periode van vijf jaar. Om dat te blokkeren, zijn minstens 15 lidstaten nodig die minstens 65 procent van de Europese bevolking vertegenwoordigen.

China heeft aangekondigd dat het zijn "recht voorbehoudt" om een klacht in te dienen bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO). Dat heeft het Chinese ministerie van Handel bekendgemaakt. De reden: de importbelasting die de Europese Unie (EU) wil heffen op Chinese elektrische voertuigen die Europa binnenkomen.

"China behoudt zich het recht om een klacht in te dienen bij de WTO en zal alle nodige maatregelen nemen om de rechten en belangen van Chinese bedrijven resoluut te verdedigen", verklaarde He Yadong, woordvoerder van het ministerie van Handel. 
Daarnaast verzoekt China de EU om dringend hun fout recht te zetten.

Bron: Trends.Knack.be

Spotgoedkope en rijk uitgeruste EV Dongfeng Box Interieur uitrusting

Goedkope rijk uitgeruste EV Nederlandse verkoophit

Voor het eerst zet een écht goedkope EV uit China voet op Nederlandse bodem. We hebben het over de Dongfeng Box, een elektrische auto die (met zijn ontzettend lage prijskaartje in ogenschouw genomen) een goede eerste indruk achterlaat.

Vooralsnog waren het de MG4 en BYD Dolphin die zich de goedkoopste Chinese elektrische auto’s op de Nederlandse markt mochten noemen. Daar komt dit jaar nog verandering in. De Dongfeng Box wordt, op de Dacia Spring na, de goedkoopste EV van Nederland. De Spring is echter niet met deze Chinees te vergelijken. Waarom niet? Nou, de Dongfeng Box is opmerkelijk rijk uitgerust.

Goedkope rijk uitgeruste Dongfeng Box maakt goede indruk

Zo tref je aan boord onder meer elektrisch verstelbare stoelen, stoelverwarming, active cruise control, een 360-gradencamera, 17-inch lichtmetalen wielen en een warmtepomp. Ook vind je aan boord een groot infotainmentscherm (waarvan de software nog flink op de schop gaat voor zijn Nederlandse entree) en zelfs een klein, digitaal instrumentenpaneel met de belangrijkste rij-informatie.

Dongfeng Box

Dongfeng Box interieur EV elektrische auto

Verder springt het handschoenenkastje in het oog. Dit is geen naar beneden klappend vakje, maar lijkt op een gigantische make-up-lade die uit het dashboard schuift. Zowel voorin als op de achterbank zitten we overigens opmerkelijk comfortabel. Ondanks de krasserige plastics hier en daar is de algehele kwaliteitsbeleving aan boord ontzettend goed, zeker gezien zijn lage prijskaartje.

Rijk uitgeruste EV voor 23.000 euro

De Dongfeng Box koop je immers al (inclusief alle zojuist genoemde features) voor zo’n 23.000 euro. De importheffingen die binnenkort zullen voor Chinese EV’s gaan gelden, zitten daar al bij inbegrepen. Wel zal Dongfeng nog tegen het importtarief van zo’n 21 procent in beroep gaan, zo wordt ons verteld als we de auto bij een Mercedes-dealer in Alkmaar bekijken. Dealergroep Gomes neemt de distributie van de Dongfeng-modellen (zoals ook deze Voyah Free) op zich.

Goedkope EV met 340 kilometer range

Voor zo’n 23 mille krijg je niet alleen relatief veel features, maar ook een 42,5 kWh-accupakket waarmee de auto volgens de WLTP-meetmethode zo’n 340 kilometer ver komt. Ter vergelijking: de iets duurdere Citroën ë-C3 komt maximaal 324 kilometer op een volle lading. Wel kan de Fransoos met 100 kW een tik sneller laden dan de 60 kW die de Dongfeng Box maximaal haalt aan de snellader. Aan de gewone AC-paal bedraagt de maximale laadsnelheid iets meer dan 7 kW.In de toekomst zal de Dongfeng Box ook nog met een solid state-batterij leverbaar zijn. Deze is energiedichter, waardoor het gewicht afneemt en de actieradius toeneemt.

Dongfeng Box-versie voor 20.000 euro

De EV zal overigens ook te krijgen zijn met een 31,5 kWh-accu waarmee de WLTP-actieradius slinkt tot 250 kilometer. De importeur verwacht deze uitvoering voor zo’n 20.000 euro aan te kunnen bieden.

Bron: auteur Coen Grutters van Autovisie 

Mercedes-Benz Nederland training en consultancy

Mercedes-Benz EV's kijken in Nijkerk

Wij waren afgelopen weekend in Nijkerk bij het Mercedes-Benz Nederland training en consultancy gebouw om een aantal nieuwe elektrische Mercedessen te bekijken. Het was allemaal prachtig verzorgd en er stonden een aantal mooie exemplaren van de nieuwe en ook toekomstige Mercedes EV's waaronder de elektrische G-Klasse, de mercedes-AMG E-klasse, De VISION EOXX elektrische sedan uitvoering en een prachtig uitgelichte rode concept CLA Klasse. Gelukkig hebben we de foto's nog.

Eerste elektrische Ferrari gaat half miljoen kosten

Ferrari’s eerste elektrische auto krijgt een vanafprijs van minstens 500 duizend euro, zo meldt Reuters op basis van een anonieme bron. Het persbureau weet verder dat de Italiaanse autofabrikant de EV eind volgend jaar op de markt wil brengen.

Het forse prijskaartje laat zien dat Ferrari veel vertrouwen heeft in de nieuwe auto, terwijl concurrenten hun prijzen door de haperende vraag naar elektrisch rijden juist verlagen. Ter vergelijking, de elektrische Taycan van Porsche kost rond de 100 duizend euro, zo duidt Reuters. Ferrari wil geen commentaar geven. De nieuwe elektrische Ferrari zal worden vervaardigd in een nieuwe fabriek in Maranello. Aan een tweede elektrische Ferrari wordt volgens Reuters al gewerkt.

Lamborghini

Concurrent Lamborghini is van plan om in 2028 te beginnen met de verkoop van zijn eerste elektrische model. Volgens Lamborghini-baas Stephan Winkelmann is het op zich geen probleem om snelle elektrische auto’s te produceren, aleen emotionele aspecten, zoals het brullende geluid van de V10-motor van de Huracan, kunnen niet zomaar worden nagebootst.

Lamborghini, dat vorig jaar wereldwijd voor het eerst meer dan tienduizend van zijn exclusieve auto’s verkocht, is al wel succesvol met plug-in hybrides, waaronder de Revuelto-sportwagen.

Ook Maserati deed eerder dit jaar al EV-plannen uit de doeken.

Bron: Robert L Smid van Automotive-online.nl

Klanten Services

Ma - Vr: 09.00 – 17.00 uur

Op deze website

Snel naar

Erkende Garage

Logo EV-Repair 2024 wit

High-Tech Service Center voor alle Tesla en andere elektrische auto's.

EV-Repair is de nieuwe naam van Autoservice Velserbroek

FAST-fix

Onderhoud wagenpark

EV-Repair is uw partner het verzorgen het onderhoud, ruitschadeherstel, reparatie en APK-keuringen voor uw wagenpark en berijders.

Voor meer informatie en voorwaarden kunt u het beste contact met ons opnemen. 

Neem contact met ons op