Vanaf maandag 8 juli moeten alle nieuw geregistreerde auto's in Europa een black box hebben, vergelijkbaar met die in vliegtuigen.
Dit baanbrekende initiatief, onder leiding van het Directoraat-generaal Vervoer (MOVE), is gericht op het verbeteren van de veiligheid van bestuurders en volgt de richtlijnen van de Europese Unie voor verbeterde verkeersveiligheid.
De black box, ook bekend als een Event Data Recorder (EDR), is een innovatief apparaat ter grootte van een mobiele telefoon. Het wordt discreet onder de bestuurdersstoel geïnstalleerd en is een standaardfunctie in nieuwe voertuigen. Hoewel het concept van black boxes in auto's niet nieuw is, markeert de verplichte implementatie ervan in Europa een belangrijke stap voorwaarts, met het potentieel om de verkeersveiligheid in het hele land te revolutioneren.
Automobilisten kunnen niet zomaar een black box kopen om in hun auto te installeren; in plaats daarvan worden ze standaard in de fabriek gemonteerd. En hoewel verwacht wordt dat de vereiste de aankoopprijs van voertuigen licht zal opdrijven – tussen de 300 en 800 euro is de schatting – wegen de voordelen ruimschoots op tegen de kosten.
Dit Advanced Driver Assistence-systeem (Ada-systeem) is ontworpen om een schat aan gegevens te verzamelen en vast te leggen, wat waardevolle inzichten oplevert in het geval van een verkeersongeval. Van technische details zoals rempatronen en voertuigsnelheid tot algemene informatie zoals weersomstandigheden en tijdstip van de dag, de black box biedt een uitgebreid overzicht van de momenten voorafgaand aan en tijdens een botsing.
De waarde van deze data kan niet genoeg worden benadrukt. Volgens schattingen van de Europese Unie heeft het wijdverbreide gebruik van zwarte dozen in voertuigen het potentieel om maar liefst 25.000 doden en 140.000 ernstig gewonden op de wegen van het continent te voorkomen.
Daarmee is de black box een van de belangrijkste veiligheidsvoorzieningen in moderne voertuigen. Deze biedt een beschermingsniveau dat verder gaat dan traditionele veiligheidsmaatregelen.
De dataverzamelingscapaciteiten van de black box zijn ronduit indrukwekkend: tijdens een ongeluk worden ongeveer vijftien afzonderlijke datapunten vastgelegd.
Het systeem registreert belangrijke informatie, zoals het remmoment, de snelheid van het voertuig en de impactkracht. Deze informatie kan een belangrijke rol spelen bij de reconstructie van een ongeval en het verbeteren van de veiligheidsnormen.
Bron: Spanishnewstoday.com